خانه داری به سبک دیجیتالی



نويسنده : کدبانوی دیجیتالی ; ساعت ٧:۳٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸٧

غذاهای خوش اخلا ق، غذاهای بد اخلا ق

تا به حال فکر کرده اید نوع غذایی که شب قبل خورده اید، بر خلق و خویتان در روزهای بعد اثر گذاشته است !

بسیاری از افراد معتقدند، خوردن غذاهای گوشتی و پرچرب می تواند در به هم زدن آرامش، نقش به سزایی داشته باشد، در حالی که مصرف زیاد میوه و سبزیجات، آرام کننده و تسکین بخش است.

مطالعات نشان داده ، برخی تغییرات رژیم غذایی، طی پنجاه سال گذشته در افزایش اختلالات روانی دخالت داشته اند.


وابستگی رفتار ما به رژیم غذایی:

بعضی از تاثیرات رفتاری ناشی از تغذیه، ممکن است نامحسوس و کم باشد، مثل بداخلاقی کسی که گرسنه است و یا مثل گریه و بی تابی کودکان زیر 7 سال هنگام قلنج کردن.

البته بیشترین تاثیر مشخص غذا بر رفتار، در مشکلات رفتاری کودکان فعال و افرادی که حساسیت های شیمیایی یا پوستی مثل اگزما یا کهیر دارند، دیده می شود. این واکنش ها در بعضی موارد بیشتر است و گاه به دلیل مصرف غذاهای حساسیت زا اتفاق می افتد. به علاوه، حساسیت های غذایی باعث خارش، مشکلات تنفسی و دردهای شکمی می شوند که بر رفتار فرد تاثیرگذار است.

محققان به این نتیجه رسیده اند که بعضی سردردهای مزمن کودکان، بیش فعالی، زودرنجی و دردهای شکمی آنها، از رژیم غذایی ایجاد شده که برای خانواده هایشان کاملا غیرقابل درک است.

تحقیقات جدید نشان می دهند، بیش از 60 درصد کودکان بر اثر مصرف بعضی مواد ، چنین واکنشی را از خود نشان می دهند. این مواد شامل رنگ های غذایی شیمیایی نظیر تارتازین، افزودنی ها و نگهدارنده ها هستند و محققان توانسته اند تاثیرات آنها را بر بی خوابی و زودرنجی کودکان به اثبات برسانند.


اثرات کمی تغییر در رژیم

عصبانیت بدون دلیل، اضطراب، بی دقتی، مشکلات رفتاری، تغییر دست خط، گیجی، افسردگی، زودرنجی، نداشتن اعتماد به نفس و کم شدن حافظه مواردی هستند که می توانند بر اثر مصرف مواد طبیعی یا شیمیایی به وجود آیند.

رابطه میان تغذیه و سلامت جسمانی برای همه کاملا مشخص است اما بسیاری از ما اطلاع چندانی از تغییرات رفتاری به دلیل مصرف غذاهای مختلف نداریم.

خانمی 44 ساله که پس از فوت ناگهانی فرزند 12 ساله اش سال ها از افسردگی و اضطراب شدید رنج می برد و داروهای شیمیایی هم هیچ کمکی به او نکرده بودند، با کمک متخصصان تغذیه و افزودن موادی مانند ویتامین B و اسیدهای چرب به رژیم غذایی خود، به طور کاملا باور کردنی، دگرگون شد. او همچنین مصرف قهوه، نمک و شکر را قطع و در عوض میوه، سبزی و ماهی بیشتری مصرف کرد.

بسیاری از مردم، این واقعیت را که مواد غذایی بر رفتار آنها تاثیر دارد، باور ندارند، در حالی که مواد غذایی روی سلول های مغزی هم به اندازه هر سلول دیگر بدن تاثیر می گذارند. بسیاری از مواد به دلیل شباهت ساختاری با مواد مترشحه در مغز باعث بی نظمی کل بدن می شوند.

بسیاری از دانشمندان حذف یک ماده خاص و سپس وارد کردن آن را به رژیم غذایی باعث بروز بسیاری از بیماری ها مثل جنون، وهم و خیال، افسردگی، سردرد و سوء ظن می دانند اما با کمی دقت می توان متوجه این تغییرات شد، از احساس نشاط با خوردن یک فنجان چای در صبح گرفته تا زودرنجی و رخوتی که بر اثر گرسنگی بیش از حد یا پرخوری به وجود می آید.


ارمغان کشاورزی صنعتی

افزایش کشاورزی صنعتی باعث راه یافتن آفت کش ها به مواد غذایی شده و ترکیب چربی بدن حیوانات را به علت تغذیه جدید آنها تغییر داده است. به علاوه، رژیم غذایی موجب تغییر تعادل اسیدهای چرب مهم امگا سه و امگا شش شده است. در مقابل چربی های اشباع که مصرف آنها افزایش یافته و به مقدار زیاد در غذاهای آماده یافت می شوند، روند عملکرد مغز را کند می کنند. متخصصان تغذیه در این باره می گویند، در حال حاضر، مدارکی که سلامت روان و دریافت مواد غذایی را به هم مربوط می کند، اندک و تحقیق و نتیجه گیری قطعی در این باره دشوار است.

روشی که در حال حاضر برای تولید غذا به کار می رود، تعادل مواد مغذی مهم مورد مصرف را به هم زده است.

تمایل افراد به مصرف غذاهای حاوی قند و چربی بالا و اجتناب از مصرف مواد غذایی تازه، منجر به افزایش شیوع افسردگی و مشکلات حافظه شده است.

به گفته دکتر اندرو مک کلاچ مدیر انجمن سلامت روان انگلیس اثر رژیم غذایی بر سلامت جسمی ثابت شده اما در آغاز راه شناخت چگونگی تاثیرپذیری مغز از مواد مغذی موجود در غذاها هستیم.

توجه به مشکلات سلامت روان با تغییرات رژیم غذایی گاهی اوقات در مقایسه با مصرف دارو یا مشاوره نتایج بهتری دارد.


غذاهای آرامش بخش

به طور کلی، حدود 5 تا 10 درصد کل مردم دنیا، حساسیت های غذایی دارند. محققان انگلیسی معتقدند سرتونین، دوپامین و نور اپی نفرین در مغز تولید و ترشح می شود. حتی تریپتوفان و اسیدهای آمینه که در غذاهای پروتئین دار موجود هستند، باعث تحریک سرتونین که عامل آرامش و استراحت است، می شوند و تیروزین و تئین، کافئین و... باعث تحریک دوپامین و نوراپی نفرین شده و به تشدید بی خوابی منجر می شوند.

این مواد حساسیت زایی در مواد غذایی طبیعی یا مصنوعی وجود دارند، مثل سالیسیلات که در بسیاری غذاها موجود است و تاثیر آن ممکن است ساعت ها یا حتی روزها ظاهر نشود، اما در نهایت باعث مشکلات مغزی و افسردگی شود. این ماده به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها، سبزی ها، دانه ها، قهوه و چای، آب میوه ها و به طور مصنوعی در داروهایی مثل آسپیرین وجود دارد. در بسیاری از میوه ها مثل سیب و گوجه فرنگی، بخش عمده سالیسیلات زیر پوست میوه وجود دارد. در نتیجه کسانی که به آن حساسیت دارند بهتر است پوست میوه های کاملا نرسیده را ضخیم تر بگیرند، چون مقدار طبیعی این ماده در میوه ها با رسیدن کاهش می یابد. احتمال حساسیت های غذایی معمولا ارثی و در خانم ها دو برابر آقایان است اما در صورت بروز، نشانه ها و عوارض آن در مردان شدیدتر است 28( درصد در زنان، 72 درصد در مردان.) قطع کردن بسیاری از مواد استرس زا مثل قند، کافئین و شکلات و در ازای آنها، مصرف مواد کمکی مثل آب، سبزی ها، میوه و ماهی در احساس آرامش تاثیر مثبت زیادی دارند. تحقیقات نشان داده اند، 80 درصد افرادی که از این رژیم تبعیت کرده اند تغییرات رفتاری محسوسی داشته اند.


رفتارهای ضد اجتماعی

متخصصان دانشگاه آکسفورد معتقدند، موادغذایی حتی بر رفتارهای ضداجتماعی تاثیر دارند. آنها با بررسی 231 زندانی و کنترل رژیم آنها و اضافه کردن ویتامین های مختلف و موامعدنی طی 9 ماه، 37 درصد رفتارهای ضدقانون آنها را کاهش دادند؛ اگرچه عوامل اقتصادی، اجتماعی هم در افزایش جرایم بسیار حائز اهمیت است اما تحقیقات نشان می دهد با تغییر شیوه تغذیه در انگلستان از سال 1950 تا به حال، میزان جرایم 10 برابر افزایش یافته که دلیل آن، محتوای کیفی کمتر موادکنونی نسبت به 50 سال گذشته است.

غذاهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر رفتار تاثیرگذارند شامل چربی که باعث رخوت و سستی می شود، شکر که موجب افزایش فعالیت موقت شده، کافئین که به عنوان محرک عمل می کند، شیر که باعث انواع مختلف حساسیت ها برای افرادی که تحمل لاکتوز را ندارند، می شود، است.

منابع اصلی سالیسیلات برشمرده شد، اما جالب است بدانید آمین در تولید مخمرها یا شکستن پروتئین ها به وجود می آید و در پنیر به خصوص پنیر مانده، شکلات، گوشت های ترد یا مانده، آبجو، مخمرهای مختلف و محصولات ترش شده ای مثل سس سویا، سرکه و بسیاری میوه ها مثل موز، آواکادو و گوجه فرنگی وجود دارند. بنزوآت هم به طور طبیعی در بعضی میوه ها، سبزی ها، تردکننده ها، دانه ها، قهوه یا چای وجود دارند. گلوتامیت هم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مثل سوپ، سس، میان وعده ها و به خصوص غذاهای آسیایی، در گوجه فرنگی، پنیر، قارچ، مخمرها و عصاره گوشت یافت می شود.

در حال حاضر، متخصصان تغذیه با تحقیقات و بررسی های مختلف به این نتیجه رسیده اند که سلامت را باید در آشپزخانه جست وجو کرد، نه در قفسه داروخانه.





کلمات کليدي :سلامت